Redskap i lärandeprocessen
- feldenkraisperspektivet
- tekniker
- text & film
Del 2 av boken är skriven på ett sådant sätt att det är möjligt för läsaren att börja med det praktiska arbetet före läsandet av del 1. Men det är bättre att läsa boken i den ordning som den är skriven.
Det ger läsaren en vidgad horisont och en djupare förståelse av de praktiska lektionerna och övandet blir på så sätt mer effektivt.
Tre redskap
Detta är den andra delen av svenska ATM podden som samlar flera av de särskilda synsätt eller aspekter och tekniker som utmärker Moshe Feldenkrais´ modell för lärandet - återinlärandet såväl som det nyskapande.
Människan är inte biologi allena. Hen är också kultur och med det följer olika traditioner, föreställningar och idéer om hur det är och förhåller sig som kan behöva ifrågasättas, bekräftas eller updateras.
Jag har delat in menyn i tre delar för att skapa en överblick och göra det skrivna attraktivt och åtkomligt. Det finns kortare artiklar och även längre. Avsikten är att samla det jag bedömer behövs för att effektivisera lärandet och öka kvaliteten i din process.
Jag benämner delarna
-
feldenkraisperspektivet
-
tekniker
-
text & film
Feldenkrais är i huvudsak praktik men praktiken fördjupas med en teoretisk förståelse och tydlig vägledning i det som det går att vägleda. Själva lärandet är till syvende och sist organiskt och individuellt.
Avsikten är att bearbeta material som finns på somatik.se för poddens användare och även lägga till nytt. Jag har insett att allt jag skriver går i varandra och jag upprepar mig ibland och även att jag ibland frångår det jag skrivit tidigare. Det är ofrånkomligt eftersom jag är i egen process och förändrar och förändras både i insikt och förståelse. Om du uppmärksammar datum för publicerandet kan du veta vad som är nyast. Föreslår att du skapar dig en uppfattning om de olika artiklarna för att senare, om det behövs, fördjupa dig. Och inte minst ställa frågor och ifrågasätta. Du kan
Vetenskap handlar inte om sanningar utan att flytta fram kunskapens gräns.
Feldenkraispedagogiken vilar på vetenskapliga upptäckter och landvinningar. De senaste 20 årens neurovetenskapliga och psykologiska forskning går hand i hand med en feldenkraispraktik. Det finns hela tiden mer.
Klassisk mekanik
För att få ut mesta möjliga av ett system som feldenkrais, som utnyttjar naturlagarna till fullo, är det bra att orientera sig och kanske repetera skolfysiken.
Newtons tre grundläggande lagar är fortfarande grundprinciper & fundament i mekaniken.
I en modern språkdräkt lyder de:
- En kropp förblir i sitt tillstånd av vila eller likformig rörelse om den inte av verkande krafter tvingas att ändra detta tillstånd.(tröghetslagen)
- Tidsförändringen av rörelsemängden för en kropp är lika med den kraft kroppen utsätts för.
Lagen uttrycks numera oftast som att produkten av kroppens massa och dess acceleration är lika med den verkande kraften. - Två kroppars ömsesidiga verkningar på varandra är alltid lika stora och riktade åt motsatt håll. (lagen om verkan och motverkan)
källa:Wikipedia [+]Länk