En ökad förståelse och utjämning av asymmetri
Asymmetri betyder bristande överensstämmelse
Mänsklig funktion med språk, hantverk och olika färdigheter, inte minst inom idrott skapar asymmetriska handlingsmönster
Växt och mognad är alltid smärtsam.
Inlärning är det inte, men tillväxten är smärtsam.
Och därför måste inlärningen vara väldigt skonsam eftersom det finns tillräckligt med problem utan att införa nya problem i inlärningen.
Människans inre anatomi är inte symmetrisk
Flera av organen är en-tal, hjärtat är mer åt vänster, levern åt höger, lungorna är olika stora. Diafragman med sina hål och fästen likaså.
Hjärnhalvorna är inte heller lika. Syn och hörsel blir med åldern, om inte redan från födelsen, även de olika. Vi vänder olika sidor till.
Även människans handlingar är asymmetriska, en lång utveckling allt sedan hen började tillverka redskap på homo habilis tid. Flertalet har höger hand som den dominanta, några vänster. Likadenat med fötter och ben.
Vanor och skador är oftast asymmetriska till sin natur och kan få långvarig påverkan på symmetrin
Många har frågor kring detta och använder ATMpodden för att komplettera eventuella rehabiliteringar. Först och främst är det av vikt att förstå HUR man övar, se avsnittet Tekniker. Det är inte ovanligt att det kvarstår funktionsnedsättning efter en skada eller operation och att den kompensation som uppstått initialt blir permanent. Då krävs det att stanna upp och backa tillbaka. Förstå att det är en långsam läroprocess, kanske över flera år. Det tar tid att förstå en biologisk hållning som sådan och därtill den egna funktionen. Det är svårare att behålla förbättringar.
Det finns inga perfekta människor men ändå brukar jag säga att originalet är bäst. Med det menar jag att evolutionen har format skelettet att hantera gravitationen och den egna egenheten är inte bättre. Sagt det går det inte att korrigera sig till en bättre och mer ändamålsenlig hållning, det behöver växa fram gradvis. Inte minst krävs en öppenhet att det alltid finns en emotionell komponent involverad och då inte bara rädsla. Sätt dig in i den nya psykologin med konstruerade känslor.
Att korrigera är inte korrekt
Gör upp med föreställningen om att vara fel.
Människor lever liv som är drabbande på olika sätt, och när de söker för obehag och smärta "vet de" och uttrycker ofta att de har "dålig hållning". Det är en ingång men kan även vara ett hinder. Särskilt när det påverkar självkänslan och självförtroendet.
Feldenkrais representerar ett icke normativt förhållningssätt. Det icke normativa är inte förutbestämt eller föreskrivande och definieras inte hur du ska vara och göra utifrån en förutfattad uppfattning och värdering.
Det som vi vanligen lägger i begreppet "rätt och korrekt" är inte verksamt i en feldenkrais process.
-
Några brasklappar
-
Gå inte efter smärtan, tänk istället vilken kroppsdel det är som inte gör sitt jobb och den motsatta överkompenserar?
-
Tänk diagonaler och 5 linjer
-
Leta efter den tomma, det blanka, neglectet
Där du är omedveten -
Lär dig om agonister och antigonister
Zeus
kastar på detta sätt för det är fysiologiskt, anatomiskt bästa sättet för att kasta långt och träffa mitt i prick.
Det kräver mycket övning för att uppnå denna färdighet och bli skicklig.
Alla färdigheter som är ojämna ristar in en ojämnhet, från kopplingen i hjärnan till andvänding av muskler, fascia, skelett, ögon, huvudhållning ja, hela självet.
Det är en av anledningarna till asymmetrier som kan föranleda besvär och obehag.
Först ett TED föredrag om en skadad hjärna efter en stroke och skillander mellan den högra och den vänstra hjärnhalvan
Därefter en viktig förmåga, älska dig själv som din nästa
Den asymmetriska hjärnan
Självkärlek
En sida av självet utforskar en annna sida av självet
Förslag på lektioner
Alla, alla lektioner passar för att utforska asymmetrier.
Det är mer än fråga om medvetenhet, självkärlek och förståelse som är avgörande.
Ändå ett urval
Alla, alla lektioner passar för att utforska asymmetrier.
Det är mer än fråga om medvetenhet, självkärlek och förståelse som är avgörande.
Ändå ett urval
nr | ID | Tema |
---|---|---|
61 | 150129 | diagonaler i höfter & axlar |
90 | 160204 | diagonaler & parallell knä - armbåge |
105 | 160922 | diagonala & parallella rörelser mellan knän & armbågar |
200 | 200206 | diagonal bild (image) |
240 | 210217 | knä & arm i diagonal A [241 B] |
246 | 210310 | Korsade knän gliding med foten åt sidan |
309 | 220126 | Ryggens bredd A & B |
337 | 220518 | sidsittandets höft & länd |
374 | 230201 | Sidlänges |