Människan som autonomt subjekt
I all handling är kropp och psyke en enda enhet
Alternativa tankemönster
Alternativa handlingsmönster
Undvikande av korregering
Bejakande av alternativa handlingssätt
Att vara ett subjekt är att vara i ett tillstånd av att vara medveten om sig själv.
Subjektet som tankemodell
Det finns hyllmeter med filosofiskrifter, det finns hyllmeter med psykologisk forskning och det finns hyllmeter med neurovetenskap. Alla varken tycker eller tänker lika. Det spelar roll vilken syn man har på det mänskliga. Det behöver ske en gradvis förskjutning.
Feldenkrais ansluter sig till en subjektiv tankemodell, som finns bland annat i neuropsykoanalysen. Hjärnans grundfunktion är subjektiv, inifrån ut. Det finns en pågående aktivitet i hjärna som möter och interagerar med omvärlden. Det subjektiva självet finns att finna i interoceptionen, i det som gör att jag känner igen mig i spegeln och vet att jag vaknat upp på morgonen efter nattens sömn och dvala.
Självet anknyter till den djupa alltid närvarande aktivitet som gör oss levande. Det berör överlevnaden och grundaffekterna, det behagliga och det obehagliga.
Synen på vad är en människa?
I en pedagogik som har anspråk på att lära människor lära på nytt eller kanske bättre sagt, komma i kontakt med det organiska lärandet, det som spädbarnet besitter instinktivt, är det omöjligt att inte beröra synsättet om människan. Och inte enbart beröra utan även ifrågasätta och ompröva. Förnya.
Om du säger jag och kroppen, har du då två personnummer?
Feldenkraispedagogiken sysslar inte med kroppen så som den används i kropp & själ, eller kropp & psyke. Det är inte jag & kroppen eller jag & känslor.
Det är hela individen. Ordet, som härstammar från latinet, och betyder odelbar.
Det finns anledning att du ger dig tid att tänka igenom hur du står och tänker i dessa frågor. Vara öppen för annorlunda.
Hur jag använder språket och dess symboler och metaforer
När jag guidar i synnerhet men även annars vinnlägger jag mig om att undvika tala i termer av kropp & själ. Det gör skillnaden som är en skillnad. Hur vi talar om oss själva inte är obetydligt. Tvärtom.
Jag söker ett konkret språkbruk och avstår från att använda ord som är emotionelltl känsliga eller personliga.
Jag vill att mina elever ska vara i sitt varande, i här och nu och inte associera till rädsla, obehag eller annat som stör fokus och uppmärksamhet.
Ovillkorligen är andra tankar och känslor där under lektion, det är en del av prediktionen och självbevarelsedriften, men tankar är inte mer än just tankar. De kan försätats i bakgrunden för den konkreta rörelsen.
Att lära med feldenkrais innebär för det stora flertalet människor att de först och främst behöver byta tankemönster om sig själva, om människan
Och om inte byta så tillägna sig ytterligare ett till synsätt
Det är inte en överdrift att säga att feldenkraistänket innebär ett systemskifte. Feldenkraispedagogiken hör hemma inom den filosofiska gren som ser människan som subjekt. Det låter kanske inte så märkvärdigt men det innebär hela människan, även kroppen. Språkligt går det att säga "jag och kroppen" men inte i handling, inte under lektionstid.
Jag uppfattar inte att dikotomin , uppdelningen av människan i två delar, minskar i samhället som sådant. Inom delar av vetenskapen ja men inte i den kulturella sfären.
Läs mer i Jan Grönholms första kapitel Presentation och bakgrund av feldenkraismetoden i boken Feldenkraismetoden Att lära sig lära -igen; Det nödvändiga nytänkandet PDF[+]
Eller i min blogg...
Svårigheten att ändra tankemönster
Att korrigera är inte korrekt
Gör upp med föreställningen om att vara fel.
Människor lever liv som är drabbande på olika sätt, och när de söker för obehag och smärta "vet de" och uttrycker ofta att de har "dålig hållning". Det är en ingång men kan även vara ett hinder. Särskilt när det påverkar självkänslan och självförtroendet.
Feldenkrais representerar ett icke normativt förhållningssätt. Det icke normativa är inte förutbestämt eller föreskrivande och definieras inte hur du ska vara och göra utifrån en förutfattad uppfattning och värdering.
Det som vi vanligen lägger i begreppet "rätt och korrekt" är inte verksamt i en feldenkrais process.