Skip to main content

Övergripande teman 1

Se längre ner på denna sida
Teman från vårterminen 2016 till höstterminen 2021

Övergripande teman 2

Teman från vårterminen 2022 och framåt

Senast uppdaterad: 16 januari 2025

Övergripande temata

Från och med vårterminen 2016 har jag inlett lektionerna med ett samtal kring vad jag har kallat "terminens tema".

Detta att blanda teori och praktik är en av feldenkrais pedagogikens idéer.

På Feldenkrais Skolan finns gott om pedagogiskt material och däribland modell av mänskliga skelett med både manligt och kvinnligt bäcken. Även de har använts för att undervisa i den anatomi som lektionerna föranleder och eftersom tanken och bilden hör ihop är det hjälpsamt att förstå hur ett bäcken ser ut och hur krafterna går.

Nedan  är det ingresser jag tidigare haft på somatik.se när jag listat lektionerna på Sound Cloud terminsvis.

Kanske är texterna av intresse för någon?


Tema vårterminen 16

Noggrann läsning av den praktiska delen av boken Medvetenhet genom rörelse (gröna boken)

Denna termin är inte alla lektioner publicerade av olika skäl.

Inleder första lektionen med ett samtal kring "Parasitiska rörelser & immunitet" som diskuteras i lektion 3. Det finns en artikel, Fulländning av förmågan, en teori som kan omsättas i praktiken, under meny Fortbildning som sammanfattar de handouts jag kommer att använda under terminen.
Artikeln är både elementär & avancerad och är avsedd för alla intresserade oavsett bakgrund professionella eller amatörer.

 

 

Tema höstterminen 16

Balans 

Merparten av undervisningen i feldenkrais sker horisontalt eller liggande ner, antingen på en låg och bred brits eller på en matta på golvet. Det innebär bokstavligen att man inte kan ramla. Det är tryggast.

Hos den upprätta människan är hjärnan och nervsystemet till stor del upptagen av hållningen och balansen, vi hanterar gravitationen. Det är inte något vi egentligen uppfattar så konkret om allt är som det ska, väl fungerande, utan det försiggår per automatik i bakgrunden. Ett exempel när de inte fungerar är vid intag av stora mängder alkohol som slår ut denna funktion och det blir svårt att gå och stå. Även vid skador och olika sjukdomar i nervsystemet påverkas balansen. Vid olika ortopediska åkommor påverkas också balansen där ett dåligt fungerande fot är det mest konkreta exemplet. Men vad som är oklart för de flesta är att balansen blir sämre om det finns förhöjd tonus eller sammandragning i muskulaturen.

Att förstå hur detta fungerar för var och en är väsentligt att förstå. Ätt lära sig känna in det och då i förlängningen lära sig att reducera blir ett av målen med att öva enligt feldenkraismetoden.

Inledning av lektionerna

De första lektionerna inledde vi med ett samtal av vad balans är. Hur det förstods av deltagarna. Vad det innebär för var och en. Kanske behöver du som läsare att ställa dig den frågan?

För att uppmärksamma och medvetandegöra hur balansen kan förändras av en lektion har jag i början av varje lektion valt ut olika moment för att synliggöra några skillnader som jag har för avsikt att klargöra under den efterföljande lektionen. Att lära genom jämförelse är övertygande.

Klassrummet på Lostigen är litet och det är mer i stillastående eller med några steg i gående fram och baklänges som det är möjligt att känna efter. Kanske har du som lyssnar mer utrymme att röra dig över. Utnyttja det. Jämför även hur det är att stå på ett ben, skillnader mellan höger och vänster med öppna eller slutna ögon och känn efter hur lodlinjen faller genom huvudet och bålen mot golvet. Viktigt är naturligtvis att uppmärksamma hur fotens olika delar organiserar sig i vila och i rörelse.

Om lektionen görs utifrån det förhållningssätt som utmärker feldenkrais är det rimligt att det uppstår en skillnad efter lektionen. Att detta sker hänger ihop med vanan att utföra lektioner och frågeställningen.


Tema vårterminen 17

Kontroll eller styrning

Terminens lektioner inleds med ett fokus på andningsfunktion. 
En ökad förståelse för anatomi & fysiologi underlättar.

Här är en Länk[+] om hur gasutbytet sker och bland annat att vänster lunga är mindre än den högra lungan. 

Du ser att det finns många filmer på YouTube!


Tema höstterminen 17

Självbilder och kroppsscheman

Utdrag ur boken Medvetenhet genom rörelse - förbättra förmågan, teori och praktik. 1967

"Vi talar, rör oss, tänker och känner var och en på ett sätt som skiljer sig från den andre enligt den bild som formats utifrån livserfarenhet. Vi måste förändra självbilden för vår inre syn för att handla på något annat sätt. Vad som menas här är en dynamisk förändring av vårt beteende och inte ett utbyte av en handling mot en annan. Förändringen i dynamiken av handlingarna förklaras med en ändring av självbilden, en förändring av de olika motivationerna och mobiliseringen av alla de kroppsdelar som deltar i utförandet.Vi talar, rör oss, tänker och känner var och en på ett sätt som skiljer sig från den andre enligt den bild som formats utifrån livserfarenhet. Vi måste förändra självbilden för vår inre syn för att handla på något annat sätt. Vad som menas här är en dynamisk förändring av vårt beteende och inte ett utbyte av en handling mot en annan. Förändringen i dynamiken av handlingarna förklaras med en ändring av självbilden, en förändring av de olika motivationerna och mobiliseringen av alla de kroppsdelar som deltar i utförandet.

Dessa förändringar är de som kräver skillnader i en viss handling när den utförs av var och en (t.ex. skillnader i handstil, i uttal osv.) " 


Tema vårterminen 18

Hur skickligt hanterar du gravitationen?

Material på hemsidan: (Klicka på rubrikerna)

Gravitation - från marken till en unik upprätt mänsklig hållning

Moshe Feldenkras föreläser i Cern 1981

Fler källtexter om biologisk hållning och gravitationen

Hållningsmekanismer & Magnus

Utdrag från essä i boken Feldenkraismetoden att läsa sig lära igen  PDF[+]

Boken kom ut på Natur & Kultur 1996 och är slut på förlaget med kan finnas på lokala bibliotek.

"Vägen tillbaka till magläget

Det anses olämpligt att lägga nyfödda barn på mage. Magläget kan påverka deras andning på ett ogynnsamt sätt. Man rekommenderar istället föräldrarna att vänta till barnet själv kan vända sig mellan mage och ryggläge. Detta inträffar alltid förr eller senare om det inte finns allvarliga hinder för barnets utveckling i form av sjukdom eller skada. Så under en febril tid experimenterar den lilla människan med att ta sig runt från det ena läget till det andra på otaliga sätt och i olika kombinationer. Går det väl är det ingen skillnad mellan höger och vänster. När barnet erövrat kontrollen över rörelsen är den i ett slag självklar. Vi vet sedan länge att det ingår i den mognads - och inlärningsprocess som är nödvändig för att till fullo behärska gravitationen och inta Homo Erectus flexibla rörelseattityd.
Vad händer då med människor som senare i livet förlorat förmågan att ligga på mage och även enkelt ta sig därifrån? Har de samtidigt då förlorat något av den självklara kontrollen och anpassningen till tyngdkraften? Har de svårt att röra sig? Blir de ostadiga eller drabbas de av olika smärtsyndrom? Ja, sa Moshe Feldenkrais med eftertryck och utvecklade ett komplext pedagogiskt system för att återlära människor den elegans som naturen byggt in i vårt nervsystem och som till stor del handlar om vår förmåga att vända oss runt vår egen rörelseaxel. Att vrida sig runt i liggande, sittande, stående, när hon går eller hoppande i volter och akrobatik är något som människan i princip behärskar bättre än någon annan levande varelse även om många stolsittare kan ha glömt koltårens dynamik."


Tema höstterminen 18

Visualiserings- och föreställningsförmåga sett utifrån ett feldenkraisperspektiv

För att få ut mesta möjliga av en feldenkrais process gäller det att göra begreppet BILDEN FÖREGÅR HANDLING till sitt. Båda filmklippen ovan talar om visualization and imagination eller visualiserings- och föreställningsförmåga.
För att ringa in dessa idéer föreslår jag att du funderar över uppräkningen av synonymer till ordet imagine. Att tänka är mer och större än den språkliga förmågan men det är genom språket en text som denna och ATM lektioner kommunicerar.

IMAGINE kan översättas med att tänka sig, att föreställa sig, att visualisera, att åskådliggöra, att levandegöra; att göra sig en bild av, att ana, att anta, att förmoda, att tro, att tycka, att minnas, att begripa och att tänka på.

Dessa ord täcker en omfattande tankeverksamhet.

Det är ofta så att elever som kommer till Feldenkrais Skolan inte riktigt vet att för att röra sig så behövs ett tänkande. Ibland tycks det till och med finnas ett motstånd för att acceptera detta faktum. Det är inte ovanligt att elever tycker det är märkvärdigt att det kan hända så mycket på en lektion utan att vi egentligen, i deras ögon, har gjort så mycket.

Nyckelordet att förstå detta är information.

Feldenkrais handlar först och främst om information. Denna information är inte något gemene man är så medveten om, men Tekn.dr. Moshe Feldenkrais förstod det väl och utformade det informations- och kommunikationssystem som adresserar hjärnan och hjärnbarken och som vi kallar feldenkraismetoden.

Om du är nybörjare kan det nu vara en fördel om du läser och studerar mitt instruktionshäfte.

Människor i den västerländska kulturen är influerade av antikens Grekland där männen gick till gymnasium för att träna och idrotta och ombesörja sin fysiska fostran och hälsa. På dessa gymnasium var man naken så när som på något tygskynke. Gymnasium betyder naken. Bland männen, de normgivande, var den nakna människans utseende viktigt och i konsten avbildades muskulösa män. Vi har fortfarande kvar vad jag vill kalla en muskelkultur. Detta står i bjärt kontrast till den österländska kulturen där medicinen definierar sina 24 energilinjer, meridianer, 12 på var sida av kroppen.

Mellan den västerländska och den österländska vill jag lägga skelettkulturen.

Ryggradsdjuren, dit däggdjuren (och människan) hör som en av fem undergrupper, har i linje med evolutionen utvecklat sin benstomme för att hantera gravitationen och tyngdkraften. 

En ökad medvetenhet om benstommen eller skelettet är nödvändig!

Det är en nyckel till en effektiv feldenkrais process och i förlängningen en bättre biologisk hållning. Musklerna är verktyget för att hålla människan upprätt så att hen kan röra sig och förflytta sig från en plats till en annan.

Läs & se artiklarna om de fem grundläggande linjerna  samt två- och tredimensionell perception från menyn Begrepp inom feldenkrais för att få ökad förståelse för hur linjer och punkter är verksamma för varseblivningen.

Tidigt var Moshe Feldenkrais intresserad av självsuggestion som ju är en visualiseringsmetod. Här en artikel om detta och Moshe Feldenkrais' bok Thinking and Doing 


Tema vårterminen 19

REVERSIBILITET Förmågan att byta riktning.
För att förbättra förmågan är förståelsen av begreppet reversibilitet en pusselbit.

Att vara skicklig utifrån detta perspektiv innebär förmågan till reversibilitet. Eftersom de flesta övningarna sker på golvet är det inte så många som innebär fritt fall till exempel en kullerbytta. Det är bara på film vi kan hoppa upp från vattnet tillbaka till klippan eller trampolinen.

Wikipedia definierar så här:

"Reversibilitet innebär att en händelse kan äga rum "baklänges", att den är symmetrisk i tiden. Inom kemi och fysik betecknar ordet att en reaktion är omvändbar, dubbelriktad. Tid är en grundläggande dimension som gör att vi kan beskriva händelser i olika tempus; i vad som har skett, vad som sker nu och vad som kommer att hända senare, det vill säga ge en ordnad följd, en sekvens, av händelser."

Om vi under övning i ATM reverserar en rörelse och gör den baklänges så är även tajmingen omkastad men vi kan inte få tiden att gå baklänges. Det innebär att rörelsen frånsett riktningen och nuet är likadan.

Exempelvis om du böjer och sträcker armbågen gör du det likadant fast omvänt, det innebär att även vridningen av underarmen och hand och fingerrörelsen är likadana. Är handflatan vänd mot golvet i början av rörelsesekvensen vänds den mot golvet även i den omvända sekvensen. Rörelsen har samma hastighet i båda riktningarna.

När man övar detta måste man i tanken gå igenom hela proceduren och ha klart för sig de olika momenten innan och under tiden som övningen utförs. Det är inte en automatiserad rörelse. Det innebär även långsamhet. Det gäller att inte hasta och skynda vilket skapar förvirring. Snabbhet uppnås inte genom att göra fort. Verklig hastighet uppnås genom enkla, smidiga och välbalanserade rörelser.

För att bli skicklig är att reversera ett verksamt verktyg och insikten kring reversibilitet högst bidragande till ökad kontroll.

Terminens tema diskuterades i de inledande samtalen (som inte spelades in) och påminns om i instruktionerna under själva lektionen.

Under våren kom jag i kontakt med David Webbers publicerade seminarium Seeing Clearly. (klicka!)
De röda lektionerna är inspirerade av honom. 

David Webber in memoriam (klicka!)


Tema höstterminen 19

Utforskande av sambandet
mellan emotionell och motorisk kontroll utifrån ett feldenkraisperspektiv

Kropp & själ i P1 sände 9/7 19 ett program Så skapas känslor Länk[+]. Det berör terminens tema.
Bland andra deltar Lisa Barett Feldman i programmet. Du kan höra henne förklara sin teori här Länk [+]


Tema vårterminen 20

Utforskande av självkärlek och organiskt lärande 
"Älskade vare de som sätter sig."
ur diktsamlingen Snubblande mellan två stjärnor César Vallejos (1898-1938)
"Och nu till det väsentliga av det grundläggande, den dynamiska länken från sittande till stående."
Moshe Feldenkrais (1904-1984)

Läs min blogg där jag resonerar kring terminens tema. Del 1 är publicerad 200213. Länk[+]


Tema höstterminen 20

Orientering i tid  och rum och navigation i rumtiden

Jag ställde även frågan hur det går till att upprätthålla en tankfull attityd till omvärlden och vad som krävs för att ständigt förnya det eftertänksamma tillståndet. Som parhäst till det eftertänksamma avser jag att under våren 2021 utforska dels vad nyfikenhet är, och dels hur sambandet med den egna drivkraften tar sig uttryck och stimuleras. När den ena blir det andra.


Tema vårterminen 21

 Tema - nyfikenheten som drivkraft [PDF]
Nyfikenhet drivs av överlevnadsinstinkter...
Homeostasen är det biologiska verktyget för livet
 

Tema höstterminen 21