Moshe Feldenkrais publicerade 1981 en bok vid namn the Elusive Obvious, Basic Feldenkrais. På svenska Det uppenbara som undflyr oss.
Detta är en mycket viktig bok för var och en som är intresserad av att förstå vad som är grunderna i feldenkraismetoden. Den kom ut i pocket för något år sedan.
Kapitlet som jag läser i podden innehåller det mesta som det är att förstå om Moshe Feldenkrais' syn på hållning och hur viktig en förståelse av dess komplexitet är för mänskligt liv; i harmoni med sig själv och med omgivningen.
Detta är bara ett urval. Eftersom detta är så centralt och grundlägagnde kan du i grunden passa in alla lektioner under dessa rubriker.
Vanan är sådan beskaffad så att om hen håller huvudet på sned under en längre tid upplevs horisonten som rak av hjärnan, det blir snett i självbilden och därför svårt att ändra. Detta är en anlednng till asymmetrier
nr | ID | Tema |
---|---|---|
140 | 171109 | sjunde halskotan |
141 | 171116 | näsan är rakt fram |
142 | 171123 | "gör kronan på hans hjässa lätt" |
288 | 211013 | AY# 523 ansiktet åt höger - bäckenrörelser A & B |
291 | 211027 | AY# 110 i ryggläge; vrida ryggraden med huvudet fixerat A (även 292) |
326 | 220330 | AY# 126 Munnen och huvudet håligheter (hjärnan) A & B |
nr | ID | Tema |
---|---|---|
60 | 150115 | Kullleder |
81 | 150917 | "ljusstake lektion" |
235 | 210128 | Raglanärmar |
236 | 210203 | handens räckvidd A |
218 | 201022 | optimal lyftning av knäna |
311 | 220202 | vridning av armarna A & B |
337 | 220518 | sidsittandets höft & länd |
372 | 230125 | Tyngd |
Eftersom ståendet är den position som vi alltid passerar från en aktivitet till en annan är det av stort värde att du ägnar några lektioner åt att utforska hur du står eller snarare på hur många olika sätt du kan stå. Utifrån det blir det en del av integreringen att uppmärksamma någon skillnad i sättet att stå - före och efter en ATM.
nr | ID | Tema |
---|---|---|
37 | 140506 | stå & gå #1 |
38 | 140508 | stå & gå # 2 |
87 | 151203 | AY # 234 stående bakåt |
88 | 151207 | fortsättning på lektion AY # 234 |
295 | 211110 | AY # 234 stående bakåt -ytterligare varitation obs! datum |
296 | 211117 | Esalen 17 Gå baklänges |
298 | 211124 | Retro [fortsättning på 295-296] |
321 | 220316 | Vaja som träden variation på övning 1 |
nr | ID | Tema |
---|---|---|
149 | 180503 | reveben är som hinkhandtag |
154 | 180607 | korset i bröstkorgen |
290 | 211020 | AY #217 på sidan - bröstbenet blir flexibelt |
378 -379 | 230815 | på sidan brösbenet blir flexibelt |
nr | ID | Tema |
---|---|---|
212 | 200910 | AY # 445 rygg & nacke |
Alla lektioner som är variationer av lektion fem i "gröna boken"
nr | ID | Tema |
---|---|---|
77 | 150820 | fotens förmåga mot golvet |
164 | 181018 | kulleden i foten |
214 | 200924 | följsamma fotsulor |
279 | 210901 | AY# 304 foten och dess rörelser i rymden |
nr | ID | Tema |
---|---|---|
131 | 170601 | fem linjer |
198 | 200122 | AY #340 enklare lår |
199 | 200130 | AY #341 enklare i mag- och ryggläge |
200 | 200206 | AY #345 diagonal bild (image) |
201 | 200213 | AY #347 längd och knuten näve |
202 | 200220 | Höger! |
203 | 200227 | AY#44 Bröstkorg i förlängning |
204 | 200305 | AY # 61 Armar i en cirkel ovanför huvudet; |
nr | ID | Tema |
---|---|---|
243 | 210225 | variation på 3:an med armar över huvudet |
254 | 210414 | kurvor åt två håll |
376 | 230208 | På sidan , flexibel ryggrad - variation på lektion 5 |
nr | ID | Tema |
---|---|---|
16 | 131219 | variation på övning 7 i ATM boken |
25 | 140218 | lektion 3 |
52 | 141008 | grundläggande maglektion |
53 | 141022 | mask ning |
147 | 180418 | antigravitiations muskulatur |
161 | 180920 | hållningens spiral |
163 | 181003 | att ha eller inte ha svank |
190 | 190918 | tidig orientering i bålen |
213 | 200917 | AY #445 ytterligare en variation |
285 | 210929 | AY #494 expandera spridningen |
309 | 220126 | ryggens bredd A & B |
Detta är en bronskopia av statyn den Borghesiske fäktaren, signerad greken Agasias 200 f.v.t. Statyn är från samma epok som den meliska Afrodite.
Den är mycket bildskön och har använts som ett konstideal inom konstnärlig utbildning. Det finns en gipskopia på konstakademin på Fredsgatan i Stockholm av Wilhelm Wallander från 1844. Att härma var och är ett sätt att lära med häärmning används inte i feldenkrais!
Notera huvudhållning i relation till armarnas position. En arm är uppåt eller utåtvriden, den andra nedåt eller inåtvriden. Det finns en rotation eller vridning i bålen.
Observera särskilt diagonalerna, en mellan höger arm och vänster ben, den andra mellan vänster arm och höger ben. Ena diagonalen är i sträck den andre i böj. Huvudet vridet mot den arm som är utåtvriden. Detta är den mänskliga hållningen, ett rörelsemönster som utvecklats från spädbarnsreflexerna, en grundorganisation som ofta utforskas i ATM lektioner.
Ibland är mönstret överaktivt och måste dämpas, andra gånger dolt under parasitiska mönster och ovanor och måste skalas fram.
Diagonaler är nödvändiga för många avancerade funktioner men samtidigt inte alla. Olika idrottsgrenar är tydliga exempel. Diagonaler innebär en mognad i nervsystemet och ses hos barnet efter några år. Denna försvinner ofta vid det främlingskap som många människor har till sig själva, i det som benämns som "kroppen"
Notera huvudhållning i relation till armarnas position. En arm är uppåt eller utåtvriden, den andra nedåt eller inåtvriden. Det finns en rotation eller vridning i bålen.
Observera särskilt diagonalerna, en mellan höger arm och vänster ben, den andra mellan vänster arm och höger ben. Ena diagonalen är i sträck den andre i böj. Huvudet vridet mot den arm som är utåtvriden. Detta är den mänskliga hållningen, ett rörelsemönster som utvecklats från spädbarnsreflexerna, en grundorganisation som ofta utforskas i ATM lektioner.
nr | ID | Tema |
---|---|---|
311 | 220202 | Vridning av armarna A Länk[+] |
Ibland är mönstret överaktivt och måste dämpas, andra gånger dolt under parasitiska mönster och ovanor och måste skalas fram.
Diagonaler är nödvändiga för många avancerade funktioner men samtidigt inte alla. Olika idrottsgrenar är tydliga exempel. Diagonaler innebär en mognad i nervsystemet och ses hos barnet efter några år. Denna försvinner ofta vid det främlingskap som många människor har till sig själva, i det som benämns som "kroppen"
En skola för självstudier med en självlärande pedagogisk modell.
Läromedlet är eleven själv och hur hen förhåller sig till det rumsliga och gravitationen.
Teori & praktik är inflätade på ett karakteristiskt vis, så även natur och kultur. Lektionerna är laborationer runt den upprätta människan. Människan inifrån ut.
Innehållet på svenska ATM podden är avsett för information, lärande och övning. Det ersätter inte professionell hjälp eller medicinsk behandling.
Ingenting på denna webbplats är avsett att diagnostisera eller behandla sjukdomstillstånd.
ATM lektioner utforskas under eget ansvar. Eva Laser kan inte hållas ansvarig för eventuella skador som kan uppstå.
123 412 67 51
BankGiro 5357 - 1196