ATM val utifrån människans biologiska hållning
Poddar, videos, bilder och idéer för att öka förståelsen vad som inbegrips i att vara upprätt och gående på två ben med armar fria för handling.
Definition av en feldenkrais process
"The Feldenkrais Method is teaching people to be aware of the possibilities of action, mental and bodily, additional to those that man uses habitually in accordance with a habitual mode."
Detta är en kodenserad beskrivning av feldenkrais, författad av Yochanan Rywerant.
§ | Tema |
---|---|
1 a | Inledning |
1 b | Tekniker |
2 | Definition av medvetenhet |
3 | Den Borghesiske fäktaren |
4 a | Hållningens biologiska aspekter |
4 b | Artikel om biologisk hållning |
4 c | Barnets utveckling |
4 d | Vägen tillbaka till magläget |
§ | Tema |
---|---|
5 a | Lektioner från "gröna boken" |
5 b | Fem grundläggande linjer |
5 c | Ståendet |
5 d | "GÖR KRONAN PÅ HANS HJÄSSA LÄTT" |
5 e | En flexibel bröstkorg |
5 f | Anti gravitationsmuskulatur |
5 g | Kulleder i axel & höft |
§ | Tema |
---|---|
5 h | Alla teman |
5 i | Mage & Rygg |
5 j | Bäckenkontroll, även den tre dimensionell |
5 k | Elementära egenskaper |
5 l | rotation av huvudet |
5 m | Foten |
5 n | Händer & fötter |
PARAGRAPH 1 a
Inledning
Denna strategi, biologisk hållning, fungerar som en utgångspunkt i användandet av ATM podden för att få en ökad förståelse, riktning och orientering kring vad som kan behöva förbättras.
Det är den personliga hållningen/ förhållningsättet i gravitationsfältet som observeras under lektionsdelen av en feldenkraisprocess. Hur hållningen (jag själv) upplevs före och efter lektionen. Och inte minst förändras och anpassas.
Poddens första sida har ett citat:
Livet är en process. Förbättra kvaliteten på processen och förbättra livet självt.
Jag påstår att en förbättrad och mer effektiv hållning är en påtaglig del av denna process.
När jag skriver dettta, sommaren 2024, finns det det 417 ATM lektioner att utforska. Många elever har fruktbara processer med hjälp av dessa inspelade lektionera. När jag träffar en elev på Lostigen vet jag vanligen vilken lektion hen behöver - och glädjande nog träffar jag ofta rätt.
Men materialet är stort - vilka ATM ska du uppmärksamma när du avsätter tid?
Kan jag hjälpa dig på traven än mer?
Därför har jag börjat omarbeta denna strategi. Kanske finner någon en enklare väg?
1996 publicerade jag en fallsltudie om en elev, Anna i en antologi om feldenkrais. Jag inledde berättelsen om en feldenkraisprocess så här. Den står sig ännu.
"Heureka - "jag har funnit det" är det uttryck som tillskrivs Arkimedes i samband med att han gjorde den upptäckt, eller kanske fick den insikt som ledde till den slutliga formuleringen av Arkimedes princip. Historien berättar att denna upptäckt gjordes när Arkimedes steg ner i sitt badkar fullt med vatten och plötsligt insåg att allt vatten som rann över och ner på golvet hade med honom själv att göra. Kanske låg han även där i sitt kar och funderade över sin kropps rörlighet, lätthet och den annorlunda upplevelse som det faktiskt är att uppleva sig själv på olika sätt i förhållande till tyngdlag och gravitation.
Det är ingen tillfällighet att feldenkraispedagogiken hör hemma i ett heuristiskt metodiskt synsätt, dvs en undervisningsmetod där eleven genom pedagogens ställda frågor stimuleras att på ett självständigt sätt nå fram till kunskap och insikt.
Varje tränad feldenkraispedagog vet att för att kunna säga; "Detta - det var en bra lektion" så bör eleven uppmärksamma någon förändring, få en "ahaupplevelse", en viktig insikt eller svaret på en knappt formulerad fråga. Ibland sker det under lektionens gång, kanske då eleven reser sig upp och så att säga samlar ihop intrycken från lektionen och jämför dem med vanan och känslan i kroppen innan hon lade sig ner på britsen. Ibland sker det långt senare i helt andra sammanhang."
PARAGRAPH 1 b
Förberedelse för lektion samt integrering
Råd för att effektivisera lärandet
Ligga i krok
Bilden föregår handlingen
Vi agerar utifrån vår självbild
Förbättra själva bilden!
Stäm pianot!
PARAGRAPH 2
The awareness correlates between the intention to achievement
Medvetenhet genom rörelse har blivit namnet på lektioner man utforskar själv, i gruppformat eller enskilt. Utifrån eget huvud eller instruktioner - live eller inspelade, som här i podden.
Förbättra förmågan är ett alternativt namn.
Det finns en poäng i att du verkligen förstår vad som i detta sammanhang menas med medvetenheten. Den har sitt ursprung hur hjärnan/människan fungerar.
Synonymer på svenska till medvetenhet, awareness
är vetskap, kännedom, kunskap, insikt, förståelse.
korrelation
är överensstämmelse, samband, beroende, växelverkan, ömsesidigt samband, reciprocitet
intention
kan vara avsikt, syfte, uppsåt, ändamål, föresats och tendens
achievement
översätts med synonymerna; insats, prestation, uppnående, utförande, åstadkommande
Medvetenheten är en växelverkan mellan avsikten och uppnåelsen.
PARAGRAPH 3
Den Borghesiske fäktaren har allt som finns att förstå om en dynamisk hållning, fruset i ögonblicket, i handlingsberedskap (här att döda)
Detta är en bronskopia av en staty signerad greken Agasias 200 f.v.t.
Statyn är från samma epok som den meliska Afrodite.
Den är mycket bildskön och har använts som ett konstideal inom konstnärlig utbildning. Det finns en gipskopia på konstakademin på Fredsgatan i Stockholm av Wilhelm Wallander från 1844. Att härma var och är ett sätt att lära, med härmning används inte i feldenkrais!
Notera huvudhållning i relation till armarnas position.
En arm är uppåt eller utåtvriden, den andra nedåt eller inåtvriden. Det finns en rotation eller vridning i bålen.
Observera särskilt diagonalerna, en mellan höger arm och vänster ben, den andra mellan vänster arm och höger ben. Ena diagonalen är i sträck den andre i böj. Huvudet vridet mot den arm som är utåtvriden.
Detta är den mänskliga hållningens urkund, ett rörelsemönster som utvecklats från spädbarnsreflexerna, en grundorganisation som ofta utforskas i ATM lektioner.
Ibland är mönstret överaktivt, tonusen [muskelsammandragningen] är för hög och måste dämpas, andra gånger är något bättre och effektivare dolt under parasitiska mönster och ovanor och måste skalas fram.
Diagonaler är nödvändiga för många avancerade funktioner men samtidigt inte alla. Olika idrottsgrenar är tydliga exempel. Diagonaler innebär en mognad i nervsystemet och ses hos koltbarnet efter några år.
Barnets självklara upprätthet och hantering av sig själv i gravitationsfältet, om det så är att sitta på golvet och resa sig, ta upp föremål, sträcka sig osv. försvinner ofta vid det främlingskap som många människor utvecklar till sig själva under åren. Människor i gemen har inte en optimal hållning även sett utifrån deras förutsättningar.
Fyra hänvisningar
PARAGRAPH 4 a
Hållningens biologiska aspekter
Moshe Feldenkrais publicerade 1981 en bok vid namn the Elusive Obvious, Basic Feldenkrais. Titlen skulle översatt till svenska kunna vara Det uppenbara som undflyr oss.
Detta är en mycket viktig bok för var och en som är intresserad av att förstå vad som är grunderna i feldenkraismetoden. Den finns i pocket.
Kapitlet som jag läser i podden innehåller det mesta som det är att förstå om Moshe Feldenkrais' syn på hållning och hur viktig en förståelse av dess komplexitet är för mänskligt liv; i harmoni med sig själv och med omgivningen.
PARAGRAPH 4 b
En artikel med texter
Biologisk Hållning
PARAGRAPH 4 c
Val utifrån barnets utveckling
Människobarnet föds mer omoget än andra däggdjur som går/simmar strax efter födelsen och det har en årslång mognadsprocess innnan hen balanserar på ett ben.
Övergripande är det en fördel att ha en funktionell förmåga att utföra alla de olika faserna från spädbarnets sensomotoriska utveckling från diandet till upprätt gång.
Man behöver kunna krypa innan man kan gå!
PARAGRAPH 4 d
Ett utdrag från fallbeskrivningen om Anna från 1996
om det nödvändiga förmågan att ligga med buken mot marken.
"Vägen tillbaka till magläget
Det anses olämpligt att lägga nyfödda barn på mage.
Magläget kan påverka deras andning på ett ogynnsamt sätt. Man rekommenderar istället föräldrarna att vänta till barnet själv kan vända sig mellan mage och ryggläge. Detta inträffar alltid förr eller senare om det inte finns allvarliga hinder för barnets utveckling i form av sjukdom eller skada. Så under en febril tid experimenterar den lilla människan med att ta sig runt från det ena läget till det andra på otaliga sätt och i olika kombinationer. Går det väl är det ingen skillnad mellan höger och vänster. När barnet erövrat kontrollen över rörelsen är den i ett slag självklar. Vi vet sedan länge att det ingår i den mognads - och inlärningsprocess som är nödvändig för att till fullo behärska gravitationen och inta Homo Erectus flexibla rörelseattityd.
Vad händer då med människor som senare i livet förlorat förmågan att ligga på mage och även enkelt ta sig därifrån? Har de samtidigt då förlorat något av den självklara kontrollen och anpassningen till tyngdkraften? Har de svårt att röra sig? Blir de ostadiga eller drabbas de av olika smärtsyndrom? Ja, sa Moshe Feldenkrais med eftertryck och utvecklade ett komplext pedagogiskt system för att återlära människor den elegans som naturen byggt in i vårt nervsystem och som till stor del handlar om vår förmåga att vända oss runt vår egen rörelseaxel. Att vrida sig runt i liggande, sittande, stående, när hon går eller hoppande i volter och akrobatik är något som människan i princip behärskar bättre än någon annan levande varelse även om många stolsittare kan ha glömt koltårens dynamik.
Anna hade sedan länge slutat ligga på mage när vi träffades. Inte sen insjuknandet. Ovana, spasticitet och ledstelhet hindrade henne. Det var en av de första idéer jag fick när jag såg hennes otympliga rörelser på min brits. Är man mycket spastisk så är det krångligt att ligga just på mage och att få henne att uppleva ett tryggt harmoniskt lugn och spänningstystnad i ett otal olika maglägen var en pedagogisk utmaning. Har man en orörlig höft stelnad i ett böjningsmönster känns inte magläget ens komfortabelt.
Därför innebär det att genom att återlära en människa att ligga på mage med blicken vänd både åt vänster och höger en försäkran om ett rörelseunderlag för ett otal mänskliga funktioner. Med hänsyn till detta blir förmågan att ligga lugn och trygg på mage en milstolpe ur undervisningssynpunkt. Men - att ligga på mage kan även ses som ett mellanspel, ett hållplats, ett avstamp för att rulla runt , vända sig om och för att byta riktning i flera bemärkelser. Det finns oändliga olika kombinationer hur man kan ligga på mage. Hur huvudet är placerat, hur man vrider sina axlar och höfter och om man ligger symmetriskt eller osymmetriskt. Var man placerar händer och fötter är även det föremål för olika valmöjligheter. Hur smidigt man kan röra sig från en position till en annan och ju fler man kan inta utan svårighet ju bättre kontroll över kroppens olika delar har man, ju tydligare hittar man i sig själv.
Där började vi de första lektionerna. I början var det bara en kort stund Anna kunde ligga med kinden ner mot bristen och det gjorde ont och var obehagligt både här och där. Det hårda spänningen i böj muskulaturen utvecklade en enorm kraft som pressade huvudet och axlarna nedåt. Det var en styv känsla att röra hennes lemmar eller bröstkorg. Långsamt och metodiskt arbetade jag med henne del efter del.
Jag använde mig till att börja med av de grundlektioner som bland annat är beskrivna i min lärare Yochanan Rywerant's bok "The Feldenkrais method: Teaching by handling " som jag varierade och varierar i det oändliga än i dag. Under lektionerna flyter jag fritt emellan "funktionell integrering" och "medvetenhet genom rörelse". För mig som pedagog kompletterar de varandra även om de har lite olika effekt beroende på lektionens tema. Vissa lektioner kan vara helt tysta, djupt koncentrerade på att känna och skapa kontroll, andra mer samtalande då jag ber Anna utföra olika rörelsekombinationer och hon responderar med egna lösningar. Att finna rörelse kontra stöd och därefter låta detta integreras i det alltid överskuggande budskapet "här är ditt skelett - använd det" är en röd tråd genom undervisningen. "
av Eva Laser 1996
En Upptäcktsresa - lektioner med Anna.
Maglägen!
Brasklapp!
Detta är enbart ett urval.
Lär dig lita på dig själv även i dina val av ATM.
[ps. du behöver inte fullfölja!]
De fjorton paragraferna 5 a -n är inte ordningen
utan menade att ge någon överblick/inspiration.
En alternativ idé att följa sista terminen, de sammansatta höfterna?
Eller någon annan termin, vecka för vecka.
PARAGRAPH 5 a
Lektioner från "gröna boken" som finns på ATM podden.
Alla lektioner kan hänföras till de idéer som uttrycks i boken och som illusteras under dessa rubriker.
1. Vad är bra hållning?
2. Vad är en god handling?
3. Identifiering av några elementära egenskaper hos rörelser.
4. Igenkännande av andningsorganen och deras funktioner
5. Koordinering av böj- och sträckmusklerna
6. Differentiering av bäckenrörelser med hjälp av en imaginär klocka
7. Huvudets position påverkar förutsättningarna för kroppens muskler
8. Verktyg för fulländning av självbilden
9. Förståelse av de spatiala sambanden – medel för att samordna handling
10. Ögonens rörelser organiserar kroppens rörelser
11. Kunskap om omedvetna kroppsdelar genom de medvetna.
12. Tanke och andning.
12 praktiska lektioner
Från boken Medvetenhet genom Rörelse
PARAGRAPH 5 b
Fem grundläggande linjer
Läs artikeln och gör minst så många av dessa lektioner att du förstår konceptet. Det finns med i varje skanning om det är under lektionstid eller som en kort medvetandegörande under din vakna timmar. Och om inte medvetet, så omedvetet...
Fem Linjer
nr | ID | Tema |
---|---|---|
131 | 170601 | fem linjer |
198 | 200122 | AY #340 enklare lår |
199 | 200130 | AY #341 enklare i mag- och ryggläge |
200 | 200206 | AY #345 diagonal bild (image) |
201 | 200213 | AY #347 längd och knuten näve |
202 | 200220 | Höger! |
203 | 200227 | AY#44 Bröstkorg i förlängning |
204 | 200305 | AY # 61 Armar i en cirkel ovanför huvudet; |
PARAGRAPH 5 c
Ståendet - den minsta gemensamma nämnaren för hållningen
Eftersom ståendet är den position som vi alltid passerar från en aktivitet till en annan är det av stort värde att du ägnar några lektioner åt att utforska hur du står eller snarare på hur många olika sätt du kan stå. Utifrån det blir det en del av integreringen att uppmärksamma någon skillnad i sättet att stå - före och efter en ATM.
Lektion 321, Vaja som träden är övning 1 i gröna boken.
nr | ID | Tema |
---|---|---|
37 | 140506 | stå & gå #1 |
38 | 140508 | stå & gå # 2 |
87 | 151203 | AY # 234 stående bakåt |
88 | 151207 | fortsättning på lektion AY # 234 |
295 | 211110 | AY # 234 stående bakåt -ytterligare varitation obs! datum |
296 | 211117 | Esalen 17 Gå baklänges |
298 | 211124 | Retro [fortsättning på 295-296] |
321 | 220316 | Vaja som träden variation på övning 1 |
PARAGRAPH 5 d
Människan håller i grunden huvudet upprätt i en position så att ögonen intar en horisontell linje. Är det optimalt så är mitten mitten, dvs. det är samma rörelseomgång och organisation i huvudvridningen/rotationen åt höger och vänster. I alla positioner och inte bara i stående.
Vanan är sådan beskaffad så att om hen håller huvudet på sned under en längre tid upplevs horisonten som rak av hjärnan, det blir snett i självbilden och därför svårt att ändra. Detta är en anlednng till asymmetrier
nr | ID | Tema |
---|---|---|
140 | 171109 | sjunde halskotan |
141 | 171116 | näsan är rakt fram |
142 | 171123 | "gör kronan på hans hjässa lätt" |
288 | 211013 | AY# 523 ansiktet åt höger - bäckenrörelser A & B |
291 | 211027 | AY# 110 i ryggläge; vrida ryggraden med huvudet fixerat A (även 292) |
326 | 220330 | AY# 126 Munnen och huvudet håligheter (hjärnan) A & B |
PARAGRAPH 5 e
En flexibel bröstkorg
Lektion 4 i gröna boken handlar om Igenkännande av andningsorganen och deras funktioner.
Här finns några lektioner omnämnda och du hittar fler ATM val utifrån lektioner med fokus på andningsfunktion.
nr | ID | Tema |
---|---|---|
149 | 180503 | reveben är som hinkhandtag |
154 | 180607 | korset i bröstkorgen |
290 | 211020 | AY #217 på sidan - bröstbenet blir flexibelt |
378 -379 | 230815 | på sidan brösbenet blir flexibelt |
ATM val utifrån lektioner med fokus på andningsfunktion
Andningen är som livet - process
PARAGRAPH 5 f
Anti gravitationsmuskulatur
nr | ID | Tema |
---|---|---|
16 | 131219 | variation på övning 7 i ATM boken |
25 | 140218 | lektion 3 |
52 | 141008 | grundläggande maglektion |
53 | 141022 | maskning |
147 | 180418 | antigravitiations muskulatur |
161 | 180920 | hållningens spiral |
163 | 181003 | att ha eller inte ha svank |
190 | 190918 | tidig orientering i bålen |
213 | 200917 | AY #445 ytterligare en variation |
285 | 210929 | AY #494 expandera spridningen |
309 | 220126 | ryggens bredd A & B |
PARAGRAPH 5 g
Det existerar en tredimensionell funktion i axel- och höftled,
de är kulleder, inte gångjärn
nr | ID | Tema |
---|---|---|
311 | 220202 | Vridning av armarna A Länk[+] |
414 | 240222 | Höften bär skuldran 1 |
415 | 240529 | Höften bär skuldran 2 |
416 | 240605 | Höften bär skuldran 3 |
nr | ID | Tema |
---|---|---|
60 | 150115 | Kullleder |
81 | 150917 | "ljusstake lektion" |
235 | 210128 | Raglanärmar |
236 | 210203 | handens räckvidd A |
218 | 201022 | optimal lyftning av knäna |
311 | 220202 | vridning av armarna A & B |
337 | 220518 | sidsittandets höft & länd |
372 | 230125 | Tyngd |
' | ' | ' |
401 | 240117 | sammansatta höftleder |
402 | 240124 | sammansatta höftleder från sidan |
403 | 240131 | mera sammansatta höftleder f |
PARAGRAPH 5 h
Jag använder metaforen slott när jag tänker på en människa.
En stor byggnad med många dörrar och ingångar, rum och utrymmen.
Ett fönster.
En huvudbyggnad men flera flyglar, prång och ytor.
Oavsett genom vilken dörr jag passerar in igenom, kommer jag in i mitt slott.
Tänk om jag hittar en ny väg in?
TEMA
PARAGRAPH 5 i
Samordning mellan fram och baksida,
buksidan & ryggsidan
Alla lektioner som är variationer av lektion fem i "gröna boken". Ändrar ofta dramatiskt tonus.
nr | ID | Tema |
---|---|---|
376 | 230208 | På sidan , flexibel ryggrad - variation på lektion 5 |
PARAGRAPH 5 j
Bäckenkontroll, är även den tre dimensionell. Bäckenets position avgör var jag befinner mig och vart jag är på väg. Och naturligtvis även Hur?
Lektion sex i "gröna boken" ägnas differentiering av bäckenrörelser med hjälp av en imaginär urtavla.
Vårterminen 2024 hade stort fokus på höfter och bäcken! Jag tycker själv att jag förnyade mig.
PARAGRAPH 5 k
Elementära egenskaper/ relationen mellan bäcken & bröstkorg
nr | ID | Tema |
---|---|---|
243 | 210225 | variation på 3:an med armar över huvudet |
254 | 210414 | kurvor åt två håll |
Leta efter "treor" via 5 N |
PARAGRAPH 5 l
Symmetri i rotation av huvudet. Ett exempel av många!
nr | ID | Tema |
---|---|---|
212 | 200910 | AY # 445 rygg & nacke |
PARAGRAPH 5 m
Foten!
Om människor i allmänhet var lika motoriskt skickliga i sina fötter som i sina händer vore mycket annorlunda (för dem)
nr | ID | Tema |
---|---|---|
77 | 150820 | fotens förmåga mot golvet |
164 | 181018 | kulleden i foten |
214 | 200924 | följsamma fotsulor |
279 | 210901 | AY# 304 foten och dess rörelser i rymden |