Förberedelse för lektion och därefter integrering eller sammanfattning
-
I talet radar vi upp orden, i handlingen sker allt samtidigt. Därför är det värdefullt att du observerar även andra kroppsdelar än de som jag talar om mer direkt.
-
Du behöver alltid uppmärksamma att din andning är lugn, lätt och fri. Lektionen följer de deltagande elevernas rytm. Kanske behöver du stoppa uppspelningen ibland för att ta de pauser som du behöver?
-
Du behöver även öva dig i att inte störas av affekter och känslor som är ovidkommande för själva övandet.
Välj en bekväm och varm plats för att öva.
Använd en matta, filt eller liggunderlag som underlag. Mattorna jag använder är 2 m x 1 m, större än en yogamatta. Underlaget ska helst int evar aför strävt, för mycket friktion och samtidgt inte för halt så det är svårt att ligga i krok.
Lägg dig parallellt med väggarna, inte snett eller diagonalt.
Du orienterar dig omedvetet efter var i rummet du befinner dig, efter omgivningen. Tänk till exempel att du kör en bil på vägen. Det är lättare med linjer, både var mitten är och var vägrenen befinner sig. Det blir en annan tennismatch utan linjern apå planen. Exemplen är många.
Orienteringen är ett av ATM tre beståndsdelar så din utgångspunkt, var du placerar dig för ditt utforskande är mer avgörande än vad många är uppmärksamma på. Välj in palts med omsorg
Ligger du mitt i rummet eller nära en vägg så påverkar det dig, mer eller mindre. Om du har huvudet nära väggen som när du sover eller ut mot rummet kan innebära en skillnad.
Hur ljuset faller in påverkar synen och ögonens uppmärksamhet. Ljuset kan komma uppifrån, sträckningen eller nerifrån, böjning, som oftast upplevs lugnare.
Behöver du extra stöd bakom huvudet, använd en stabil platta i lagom höjd, en kudde är för mjuk. Stöd är en viktig ingridiens. Skelettett söker stöd. Nervsystemet är utvecklat för att urskilja stabiliteet och svikt.
Är stödet stabilt blir det en önskad reaktion i somat, i dig. Är en hård kudde obekväm kanske du pressar huvudet hårt. Det kan ändras och är en del av de eftersökta effekterna med lektionerna.
Under lektionen instrueras du att relatera till riktningen i rummet som du rör dig mot eller från. Ofta är det outsagt, i vissa lektioner mer uttalat.
Den som inte frågar lär sig inget
Ge dig också tid att avsluta lektionen kanske ligga kvar en stund och rekapitulera vad du varit med om.
Integrera!
Med integrering menas att du inkluderar det som hänt i något för dig relevant sammanhang.
När du kommer upp i stående, känn in hur du står. Är det som vanligt?
Hur känns fötterna? Hur är balansen på ena benet, andra benet?
Har det varit en asymmetrisk lektion känner du kanske en tydlig skillnad mellan höger sida och vänster sida?
Hur uppfattar du rummet? Golvet, taket, väggarna?
Hur är synen och blicken. Skärpan?
Känner du dig längre eller kanske kortare och mer sammansatt?
Hur hänger armarna och hur är handflatorna riktade. Igen, är det skillnad mellan höger och vänster?
Sätt dig på en stol som du brukar sitta i. Hur sätter du dig, hur får du stöd av stolen och var?
Är det lätt att ha båda fotsulorna i golvet,
Kan du sitta utan att lägga benen i kors om det nu är din vana.
Hur är det att resa dig?
Känn in din gång? Annorlunda än vanligt?
Tiden för att göra ATM
Det är naturligtvis individuellt.
Jag har alltid undervisat morgongrupper, förmiddagsgrupper, eftermiddagsgrupper och kvällsgrupper.
Viktigt är att du tar dig tid för uppmärksamhet även efter lektionen och kanske repeterar i minnet vad som försiggått.
Du kan ta någon sekvens och öva på den. Ju oftare du upprepar ju mer blir den kopplad.
Förslag på lektioner
ID | Tema |
---|---|
140821 | Intro till fkm i grupp & ht 14 |
150205 | Handlek I Ryggläge |
131010 | Orientering av skuldran i rummet |
180509 | Kontroll av orosmönster |
160128 | Fingerlek |