ATM val utifrån Moshe Feldenkrais' lärobok
I denna sektion finns lektioner som jag direkt tolkat från inspelningar och texter av Moshe Feldenkrais. En del översättningar är från hebreiska
Lektioner i svenska ATM podden som direkt relaterar till modell lektionerna i "gröna boken"
Moshe Feldenkrais' kvarlåtenskap lyder under strikta copyrights regler och som utbildad pedagog kan jag återanvända detta.
Mitt bibliotek i detta är omfattande. Ändå finns det en glädje att skapa egna lektioner. Många fler är naturligtvis inspirerade från utforskningar av detta material och i vissa fall har jag använt det när jag formulerat lektionens team. Eftersom svenska ATM podden även används av andra pedagoger finns det ett värde att samla dessa lektioner särskilt.
Lektion 1
*”Sitt rakt!” ”Stå rakt!” Denna uppmaning kan man höra från mödrar, lärare och andra oskyldigt och i god tro. Om du frågar dem hur man står eller sitter rakt blir svaret förmodligen: Vad betyder det? Vet du inte vad som menas med rakt? Rakt, det är rakt.
* Utan tvivel förefaller det för var och en av oss att mannen eller den vackra kvinnan vars ryggar är raka och med huvudet hållet högt, går eller sitter rakt och naturligtvis finns det ett visst mått av rakhet hos dem.
* När man iakttar ett barn eller en vuxen som fått uppmaningen att sitta eller stå rakt ser man att de håller med om att något är fel med deras kroppsliga organisation.
* Han skyndar att anstränga sig för att sträcka på ryggen eller resa upp huvudet och med fullständig säkerhet inta den rätta positionen men han kan inte ha kvar det ”rätta” utan att påminna sig hela tiden om att hålla sig ”rätt”.
* I samma stund som han vänder sin uppmärksamhet mot någon nödvändig, brådskande eller intressant uppgift försvinner korrigeringen.
* Nästan säkert kommer det inte att falla honom in att hålla sig rak om inte någon uppmanar honom eller om han själv kommer att känna att han glömt.
nr | ID | Tema |
---|---|---|
321 | 220316 | Vaja som träden; variation på övning 1 |
Lektion 3
Några grundläggande egenskaper hos rörelser
*Identifiering av några av de elementära egenskaperna hos viljestyrda musklers kontrollmekanismer.
*Ungefär 30 långsamma, lätta och avgränsade rörelser är tillräckliga för att ändra musklernas grundtonus, det vill säga graderingen av sammandragningen i en viljemässig aktivering.
*Efter att en tonusförändring skett i en del av kroppen utbreder sig förändringen i hela kroppshalvan på samma sida som den aktiverade kroppsdelen.
*Handlingen blir lätt när de stora muskelgrupperna i bålens mitt utför huvuddelen av arbetet och lemmarnas muskler mer styr skelettet i armar och ben och fördelar bålens aktivitet.
nr | ID | Tema |
---|---|---|
11 | 131121 | lektion 3 |
24 | 140212 | lektion 3 |
25 | 140218 | lektion 3 |
26 | 140222 | lektion 3 |
27 | 140227 | lektion 3 |
46 | 140824 | lektion 3 |
47 | 140830 | lektion 3 |
51 | 141002 | lektion 3, differentiera lår & bäcken |
147 | 180411 | lektion 3, det elementära |
243 | 210206 | lektion 3 med armarna över huvudet |
371 | 230119 | Lektion 3, Huret |
420 | 240904 | AY 333 Den motsatta rörelsen - en tydlig lektion |
Lektion 4
Igenkännande av andningsorganen och deras funktioner
nr | ID | Tema |
---|---|---|
363 | 221130 | Variation på lektion 4 [364] |
385 | 230316 | Lektion 4 utifrån manuskriftet |
386 | 230323 | Forts lektion 4 |
Lektion 5
Koordinering av böj- och sträckmusklerna
*Ökad sammandragning av ryggens sträckmuskler genom utdragen aktivitet av de främre böjmusklerna.
*Förlängning av musklerna som vrider kroppen.
*Förädling av huvudets hållning i stående genom långvarig aktivering av halsens främre muskler vilket möjliggör förlängning av nackmusklerna, som håller huvudet upprätt, och förädling av dess kontroll.
*Förbättrad åtskillnad av huvudets och bålens rörelser.
nr | ID | Tema |
---|---|---|
42 | 140611 | lektion 5 |
69 | 150326 | lektion 5, 3D rörelser i länden |
72 | 150423 | lektion 5, 6 & 10; midjan |
119 | 170223 | lektion 5 |
153 | 180524 | lektion 5 variation; midjan |
Lektion 6
Differentiering av bäckenrörelser med hjälp av en imaginär klocka
*Igenkännande av omedvetna och överflödiga ansträngningar i bäckenmuskulaturen
*Förädling av kontroll av bäckenets rörelser och ryggradens resning (på bäckenet).
*Förbättring av åtskillnaden av huvudets rörelser som samverkar med eller motverkar bålens rörelser.
*En förädling av detta inkännande möjliggör en mer effektiv och förbättrad vridning i stående.
*I primitiva rörelser vrids ögon, huvud och bäcken åt samma håll till höger och vänster.
*Igenkännande av denna mekanism möjliggör att röra varje kroppsdel för sig eller i olika kombinationer vilket förenklar rörelser åt höger och vänster samt ökar vridvinkeln.
nr | ID | Tema |
---|---|---|
93 | 160225 | stöd i bäckenet |
94 | 160310 | lektion 6, fyra klockslag |
387 | 230329 | variation på urtavlelektion [388] |
389 | 230419 | forts urtavlor som orientering och riktning [390] |
391 | 230426 | Två urtavlor, ryggläge och fyrfota [392] |
393 | 230510 | urtavla på sidan klistrad på ryggtavlan [394] |
Lektion 7
Huvudets position påverkar förutsättningarna för kroppens muskler
*Ett klargörande av hur förutsättningen för hela kroppens muskler är beroende av huvudets position och nackens muskler. (Allteftersom huvudets rörelser blir lättare och dess vridningar bekvämare och större, förenklas kroppens vridning och närmar sig anatomins möjligheter.)
*Försök till mental motorisk aktivering och dess omedelbara resultat.
*Mental aktivering separerar mellan kommandon och handlingsbild, mellan genomförande och en förbättrad uppskattning av musklernas ansträngning.
Avlägsna gammalt till förmån för nytt, text från gröna boken PDF[+]
nr | ID | Tema |
---|---|---|
16 | 131219 | lektion 7 |
328 | 220413 | variant av lektion 7 [329] AY# 137 |
330 | 220420 | variant av lektion 7 [331] |
332 | 220427 | mera 7 [333] |
Lektion 9
Förståelse av de spatiala sambanden – medel för att samordna handling
- Medveten uppmärksamhet om de rumsliga (spatiala) relationerna mellan de rörliga lemmarna samordnar och kombinerar rörelser.
- En medveten utforskning av en del av kroppen minskar överflödiga muskelspänningar.
- En mekanisk handling innebär inget lärande och förbättrar inte förmågan.
- Alltefter som rörelsen förbättras uppnås en allmänmänsklig form.
- När en person gör en allmänmänsklig rörelse på ett speciellt sätt, betyder det dålig samordning och inte enskild överlägsenhet.
nr | ID | Tema |
---|---|---|
355 | 221026 | Cirklar, Variation på lektion 9 [366] |
Lektion 10
Lektion 10
Ögonens rörelser organiserar kroppens rörelser
*Ögonrörelserna har en samordnande effekt på alla kroppsrörelser.
*Ögonrörelserna är förbundna med nackmusklernas rörelser.
*En distinktion och differentiering av dessa förbindelser förbättrar kontrollen och underlättar kroppsrörelserna.
*Ögonrörelser i motsatt riktning mot huvudrörelser och huvudrörelser i motsatt riktning mot bålrörelser.
*Detta tillför en dimension av differentiering som är okänd för många.
En sådan övning varierar aktiviteten och gör det möjligt att lära bort felaktiga vanor.
*Distinktion mellan ögonens rörelsemuskler och ögonens synmuskler och deras inverkan på kroppskontroll.
nr | ID | Tema |
---|---|---|
40 | 140604 | lektion 10, ögonen organiserar kroppsrörelserna |
43 | 140612 | lektion 10 variation |
71 | 150417 | lektion 10, fälla benen i sittande |
144 | 171130 | lektion 10 variation |
145 | 171207 | lektion 10 variation |
146 | 171213 | lektion 10 variation |
337 | 220518 | sidsittandets höft & länd |
338 | 220601 | Variant på lektion 10 |
353 | 221019 | Ytterligare en variation på 10:an - i sidläge |
Lektion 12
Tanke och andning.
*Det finns discipliner som använder förbättring av andningen som den huvudsakliga nyckeln till en förbättrad personlighet.
*Vi ändrar andningen när vi tvekar, blir intresserade, blir skrämda, ängslas, tvivlar, anstränger oss, försöker.
*Vår andningsrytm kommer att ändras från att hålla andan helt till en snabb ytlig andning som vid andnöd.
*De flesta människor utnyttjar inte den extra vitalitet som en fullständig och regelbunden andning kan ge i enlighet med människans själsliga och kroppsliga byggnad och de vet inte exakt vad en sådan andning innebär.
*I denna lektion kommer den läsande att pröva ett andningssätt som på ett tankemässigt enkelt sätt kommer att förbättra hans förmåga.
nr | ID | Tema |
---|---|---|
54 | 141106 | lektion 12 andningskapacitet |