Skip to main content

ATM val utifrån Moshe Feldenkrais' lärobok

nära källan
I denna sektion finns lektioner som jag direkt tolkat från inspelningar och texter av Moshe Feldenkrais. En del översättningar är från hebreiska

Lektioner i svenska ATM podden som direkt relaterar till modell lektionerna i "gröna boken"

Moshe Feldenkrais' kvarlåtenskap lyder under strikta copyrights regler och som utbildad pedagog kan jag återanvända detta.

Mitt bibliotek i detta är omfattande. Ändå finns det en glädje att skapa egna lektioner. Många fler är naturligtvis inspirerade från utforskningar av detta material och i vissa fall har jag använt det när jag formulerat lektionens team. Eftersom svenska ATM podden även används av andra pedagoger finns det ett värde att samla dessa lektioner särskilt.


Lektion 1

*”Sitt rakt!” ”Stå rakt!” Denna uppmaning kan man höra från mödrar, lärare och andra oskyldigt och i god tro. Om du frågar dem hur man står eller sitter rakt blir svaret förmodligen: Vad betyder det? Vet du inte vad som menas med rakt? Rakt, det är rakt.


* Utan tvivel förefaller det för var och en av oss att mannen eller den vackra kvinnan vars ryggar är raka och med huvudet hållet högt, går eller sitter rakt och naturligtvis finns det ett visst mått av rakhet hos dem.

* När man iakttar ett barn eller en vuxen som fått uppmaningen att sitta eller stå rakt ser man att de håller med om att något är fel med deras kroppsliga organisation.

* Han skyndar att anstränga sig för att sträcka på ryggen eller resa upp huvudet och med fullständig säkerhet inta den rätta positionen men han kan inte ha kvar det ”rätta” utan att påminna sig hela tiden om att hålla sig ”rätt”.

* I samma stund som han vänder sin uppmärksamhet mot någon nödvändig, brådskande eller intressant uppgift försvinner korrigeringen.

* Nästan säkert kommer det inte att falla honom in att hålla sig rak om inte någon uppmanar honom eller om han själv kommer att känna att han glömt.

nrIDTema
321
220316

Vaja som träden; variation på övning 1


Lektion 3

Några grundläggande egenskaper hos rörelser


*Identifiering av några av de elementära egenskaperna hos viljestyrda musklers kontrollmekanismer.

*Ungefär 30 långsamma, lätta och avgränsade rörelser är tillräckliga för att ändra musklernas grundtonus, det vill säga graderingen av sammandragningen i en viljemässig aktivering.

*Efter att en tonusförändring skett i en del av kroppen utbreder sig förändringen i hela kroppshalvan på samma sida som den aktiverade kroppsdelen.

*Handlingen blir lätt när de stora muskelgrupperna i bålens mitt utför huvuddelen av arbetet och lemmarnas muskler mer styr skelettet i armar och ben och fördelar bålens aktivitet.

nrIDTema
11
131121

lektion 3

24
140212

lektion 3

25
140218

lektion 3

26
140222

lektion 3

27
140227

lektion 3

46
140824

lektion 3

47
140830

lektion 3

51
141002

lektion 3, differentiera lår & bäcken

147
180411

lektion 3, det elementära

243
210206

lektion 3 med armarna över huvudet

371
230119

Lektion 3, Huret 

420
240904

AY 333 Den motsatta rörelsen - en tydlig lektion


Lektion 4

Igenkännande av andningsorganen och deras funktioner  

Under lektionen:
* Kännedom om revbenens, mellangärdets och bukens rörelser som formar andningen.
* En samordning av dessa rörelser i syfte att uppnå en komplett och lugn andning.
* Igenkännande av skillnader under inandning och utandning.
* Andningen organiserar sig enligt kroppshållningen i gravitationsfältet.
* De nedre revbenen rör sig mer än de övre och hjälper till mer i andningen.
* Andningen blir lätt och rytmisk när kroppen hålls upprätt utan medveten ansträngning, det vill säga när skelettet bär upp hela kroppens tyngd.
 
nrIDTema
363
221130

Variation på lektion 4 [364]

385
230316

Lektion 4 utifrån manuskriftet 

386
230323

Forts lektion 4


Lektion 5

Koordinering av böj- och sträckmusklerna


*Ökad sammandragning av ryggens sträckmuskler genom utdragen aktivitet av de främre böjmusklerna.

*Förlängning av musklerna som vrider kroppen.

*Förädling av huvudets hållning i stående genom långvarig aktivering av halsens främre muskler vilket möjliggör förlängning av nackmusklerna, som håller huvudet upprätt, och förädling av dess kontroll.

*Förbättrad åtskillnad av huvudets och bålens rörelser.

nrIDTema
42
140611

lektion 5

69
150326

lektion 5, 3D rörelser i länden

72
150423

 lektion 5, 6 & 10; midjan

119
170223

lektion 5

153
180524

lektion 5 variation; midjan


Lektion 6

Differentiering av bäckenrörelser med hjälp av en imaginär klocka


*Igenkännande av omedvetna och överflödiga ansträngningar i bäckenmuskulaturen

*Förädling av kontroll av bäckenets rörelser och ryggradens resning (på bäckenet).

*Förbättring av åtskillnaden av huvudets rörelser som samverkar med eller motverkar bålens rörelser.

*En förädling av detta inkännande möjliggör en mer effektiv och förbättrad vridning i stående.

*I primitiva rörelser vrids ögon, huvud och bäcken åt samma håll till höger och vänster.

*Igenkännande av denna mekanism möjliggör att röra varje kroppsdel för sig eller i olika kombinationer vilket förenklar rörelser åt höger och vänster samt ökar vridvinkeln.

nrIDTema
93
160225

stöd i bäckenet

94
160310

lektion 6, fyra klockslag

387
230329

variation på urtavlelektion [388]

389
230419

forts urtavlor som orientering och riktning [390]

391
230426

Två urtavlor, ryggläge och fyrfota [392]

393
230510

urtavla på sidan klistrad på ryggtavlan [394]


Lektion 7

Huvudets position påverkar förutsättningarna för kroppens muskler


*Ett klargörande av hur förutsättningen för hela kroppens muskler är beroende av huvudets position och nackens muskler. (Allteftersom huvudets rörelser blir lättare och dess vridningar bekvämare och större, förenklas kroppens vridning och närmar sig anatomins möjligheter.)

*Försök till mental motorisk aktivering och dess omedelbara resultat.

*Mental aktivering separerar mellan kommandon och handlingsbild, mellan genomförande och en förbättrad uppskattning av musklernas ansträngning.

Avlägsna gammalt till förmån för nytt, text från gröna boken PDF[+]

nrIDTema
16
131219

lektion 7

328
220413

variant av lektion 7 [329]  AY# 137

330
220420

variant av lektion 7 [331]

332
220427

mera 7 [333]


Lektion 9

Förståelse av de spatiala sambanden – medel för att samordna handling

  1. Medveten uppmärksamhet om de rumsliga (spatiala) relationerna mellan de rörliga lemmarna samordnar och kombinerar rörelser.
  2. En medveten utforskning av en del av kroppen minskar överflödiga muskelspänningar.
  3. En mekanisk handling innebär inget lärande och förbättrar inte förmågan.
  4. Alltefter som rörelsen förbättras uppnås en allmänmänsklig form.
  5. När en person gör en allmänmänsklig rörelse på ett speciellt sätt, betyder det dålig samordning och inte enskild överlägsenhet.

nrIDTema
355
221026

Cirklar, Variation på lektion 9 [366]


Lektion 10

Lektion 10

Ögonens rörelser organiserar kroppens rörelser

*Ögonrörelserna har en samordnande effekt på alla kroppsrörelser.

*Ögonrörelserna är förbundna med nackmusklernas rörelser.

*En distinktion och differentiering av dessa förbindelser förbättrar kontrollen och underlättar kroppsrörelserna.

*Ögonrörelser i motsatt riktning mot huvudrörelser och huvudrörelser i motsatt riktning mot bålrörelser.

*Detta tillför en dimension av differentiering som är okänd för många.
En sådan övning varierar aktiviteten och gör det möjligt att lära bort felaktiga vanor.

*Distinktion mellan ögonens rörelsemuskler och ögonens synmuskler och deras inverkan på kroppskontroll.

nrIDTema
40
140604

 lektion 10, ögonen organiserar kroppsrörelserna

43
140612

lektion 10 variation

71
150417

lektion 10, fälla benen i sittande

144
171130

lektion 10 variation

145
171207

lektion 10 variation

146
171213

lektion 10 variation

337
220518

sidsittandets höft & länd

338
220601

Variant på lektion 10

353
221019

Ytterligare en variation på 10:an - i sidläge


Lektion 12


Tanke och andning.

*Det finns discipliner som använder förbättring av andningen som den huvudsakliga nyckeln till en förbättrad personlighet.

*Vi ändrar andningen när vi tvekar, blir intresserade, blir skrämda, ängslas, tvivlar, anstränger oss, försöker.

*Vår andningsrytm kommer att ändras från att hålla andan helt till en snabb ytlig andning som vid andnöd.

*De flesta människor utnyttjar inte den extra vitalitet som en fullständig och regelbunden andning kan ge i enlighet med människans själsliga och kroppsliga byggnad och de vet inte exakt vad en sådan andning innebär.

*I denna lektion kommer den läsande att pröva ett andningssätt som på ett tankemässigt enkelt sätt kommer att förbättra hans förmåga.

nrIDTema
54
141106

lektion 12 andningskapacitet