Lista 9, ATM lektioner nummer 453 och framåt, ht 2025
Välj önskad lektion och klicka på så omdirigeras du till Sound Cloud där lektionerna är uppladdade.
Märker du problem med någon länk? Skriv ett mail Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den. eller SMS:a 070 655 04 70.
Har du ingen inloggning på Sound Cloud behöver du skaffa det. Länk till SOUND CLOUD
Jag rekommendera att du läser/tittar igenom terminens tema för att få ut mesta möjliga av lektionerna.
Två stödlinjer för organisation
Lilltån stabiliserar fotens utsida och hjälper fotvalvet att behålla sin form. Den ingår i den laterala stödlinjen som fördelar tyngden mellan häl och framfot, särskilt vid viktförskjutning eller sidledsrörelse. Genom sitt samspel med m. peroneus longus och brevis bidrar den till att balansera foten mot insidans stöd via stortån. När lilltån har kontakt med underlaget kan hela foten organisera sig så att skelettet bär mer effektivt och tonus i benet minskar.
Den laterala linjen utgör fotens yttre stödlinje – den löper från lilltån längs utsidan av foten, via vristen och underbenets peroneusmuskler, upp mot höften. Den ger sidostabilitet och hjälper till att fördela belastningen mellan häl och framfot. När den laterala linjen är aktiv kan foten behålla sitt stöd även vid rörelse i sidled, och den skapar balans mot den mediala linjens lyft och riktning.
Stortån fungerar som huvudpunkt för framåtriktat stöd och som förbindelse mellan foten och marken. Den ger riktning och drivning i steget och hjälper till att bevara balansen genom att stabilisera den mediala stödlinjen. Genom sitt samspel med tibialis posterior, flexor hallucis longus och fotvalvets struktur bidrar stortån till att fördela trycket jämnt över foten och möjliggör en effektiv kraftöverföring genom skelettet. När stortån har tydlig kontakt med underlaget kan hela benets linje organisera sig uppåt, vilket ger stabilitet, lätthet och kontinuitet i hållningen.
Den mediala linjen avser den inre stödlinjen i foten och benet – linjen som löper genom stortån, det inre fotvalvet, den inre vristen, det inre knät och lårets insida mot tyngdpunkten. Den upprätthålls främst av tibialis posterior, adduktorgruppen och bäckenbottenförbindelserna.
Funktionellt balanserar den den laterala linjen:
• Den mediala linjen ger lyft och riktning genom det inre valvet.
• Den laterala linjen ger stabilitet och markkontakt genom fotens utsida.
Tillsammans bildar de två stödlinjerna ett dynamiskt par – den ena organiserar stöd och riktning (medial), den andra balans och avgränsning (lateral) – vilket gör att skelettet kan bära vikten effektivt.
Håll pekaren/pekfingret över texten för länk till Sound Cloud
-
453) ID 250903
Tema: Minimalistisk - i tänkande - på sidan
Position: Sidläge höger
Lektionen är offentlig -
158) ID 180830
Tema: variation på AY#232
en 7 år gammal tolkning av 453) -
454) ID 250910
Tema: Armhålan & omgivning -
455) ID 250917
Tema: Sidböjningen är först
Position: Sittande på hård trästol -
456) ID 250924
Tema: Spadbenet som en skovel
Position: valfrit sidläge -
457) ID 251008
Tema:Handens aktiva konfiguration (milulit) Position: Ryggläge -
458) ID 251015 [öppen lektion]
Tema:Två stödlinjer för organisation
Position: Sid & ryggläge
Kommentarer
Håll pekaren/pekfingret över texten -
om det finns dämpad text, finns det en länk
-
”Varje dag och på alla sätt blir jag bättre och bättre.” (Coué) blir ett verkställande under en ATM-lektion, en utsaga där:
Känn efter den behagliga känslan (milulit):
Känn efter det som är behagligt för dig just nu och lägg märke till var det känns behagligt; behagligt kan jämföras med något sött, något omedelbart erfaret och tillgängligt utan förklaring, utan omdöme, på samma sätt som även ett barn förstår sötma.