Skip to main content

ATM val utifrån händer och fötter

Händer och fötter finns i periferin, distalt, i kontakt med omgivningen


Fatta dina händer - Stilla dig

ID 200626
Denna ATM har gammalt ursprung, den judiska Talmud. Att fatta tummarna i kors innebar enhet, en som Gud och inte splittring (oro) i två. Här tumme & pek. 
Gör den till din!

Lektioner med händer och fötter i förgrunden

Allmänt

I den mänskliga hjärnan är representationen av händerna stor, ja nästan enorm om vi tar bilden bokstavligt. Aristoteles säger att vi begriper med handen. Hantverk lugnar ner, den oroliga handen är plockig. 

Lektioner med rörelser i fingrar och hand berör en stor del av människan. På hebreiska är ordet för hand, jad, detsamma som ett av orden för minne. Ordet för minnesmärke är jad.

Ett barn övar oupphörligen, i flera år, innan de utvecklat finmotorik och skicklighet med handen och fingrarna Handen är nära  kopplad till blicken och seendet.  Vi vet att bland andra musiker som spelat sitt instrument från späd ålder har en annan hjärnbild då kopplingarna mellan och till fingrarna, särskilt ringfingret är fler än hos den genomsnittliga människan.


Händer

Hand och fot är i kontakt med omgivningen

Att foten är liten i representationen i homunculos betyder inte att den är oviktig, tvärtom. Den är inte lika finmotorisk även om reflex systemen i foten avgör vår upprätta hållning. Dålig fotfunktion är källan till mycket elände.

Människor som föds utan händer blir ofta händiga i foten. Neuroplasticiteten möjliggör att det går att ersätta en förlorad eller saknad funktion med nya kopplingar. Jämför vi foten med en primats fötter ser vi vår potential. 

Den motoriska hununculos

En representation av en karta över hjärnområden som är tillägnade motoriken.
Det finns en motsvarande karta representerade sensoriken (känseln).

Tre fyra månaders ålder

Förslag på lektioner där jag valt händer i temat
nrIDTema
2
131003

utforskande av stöd med handen mot golvet

56
141120

AY#124 dominanta handen

62
150215

handlek i ryggläge

63
150211

AY#125 sträckta fingrar

89
160128

inflätade fingrar

139
171012

AY#124 dominanta handen 2 OBS datum!

179
190321

dämpning av överaktivitet i nervsystemet  

180
190328

fyrtaktsandning med fingerlek

187
190822

handen som en bjällra i håret

188
190829

fortsättning handen som en bjällra (vänster)

'
'

'

201
200213

AY #347 längd och knuten näve

235
200626

 fatta dina händer

205
200626

Esalen #22 Raglanärmar

236
210203

handens räckvidd A [237 B]

250
210325

skuldran som mortel

251
210401

vridning i skuldran med stöd av handflatan

367
221207

Rotera knytnävar

369
221214

Svängande armar


Rekommenderar en lyssning -


Förslag på lektioner ATM där fötter adresseras särskilt 
nrIDTema
12
131127

isolering av fotens rörelse

15
131212

sensibla fötter är hjärnans utlöpare

19
140116

AY #380 trampdynor & svängning

20
140123

AY #381 högra & vänstra trampdynorna

21
140130

AY #382 fortsätt trampdynorna

22
140206

AY #383 trampdynor m böjt knä

23
140201

trampdynor & svängningar - dubbel lektion!

55
141111

att nå hälen   

64
150219

 tår

77
150820

fotens förmåga mot golvet

Förslag på lektioner ATM där fötter adresseras särskilt 
nrIDTema
98
160519

stöd via fotsulan & handflatan

100
160818

 klockhand & fot

101
160825

 böj & sträck i hand & fotled

102
160901

långa blompinnar mellan tårna

103
160908

vänster lilltå

116
170202

tår under fotsulan

Fot håller hand, hand håller fot  - se video

165
181018

 kulleden i foten

181
190404

 fot m stöd för underbenet på stol

182
190411

AY #421 tår och fotsteg

184
190523

fötter mot väggen

189
190905

böja o sträcka händer och fötter

Förslag på lektioner ATM där fötter adresseras särskilt utom 215!
nrIDTema
210
200824

min vänstra fot

212
200910

AY # 445 rygg & nacke [213 variation]

214
200924

 följsamma fotsulor

215
201001

höger hand och vänster fot

221
201111

 rotation i knät A (fotens andra ända)
[222 B]

279
210901

AY #304 foten och dess rörelser i rummet A [280 B ]   

303
211215

tår och trampande A [304 B ]

322
220316

Vaja som träden variation på övning 1 A [323 B]

334
220504

stortån är stor 

335
220511

Rörelser i fotleden är 3 D [336 B]

'
'

'

382
230301

fötternas kanter AY# 433

383
230308

Sensibla fötter

384
230309

Fötterna sittande på stol

404
240227

Lätta fötter målar


Tar du i foten som det är ett ting händer inte detta.

Foten är du

I feldenkrais uppmanar vi till en särskild varsamhet gällande foten och särskilt när du tar i foten med handen eftersom du tar på din hjärna. Foten bär upp din tyngd men det lättaste beröring är information och kan ge stora effekter.

Ibland är det lättare att differentiera rörelser med fot  och tår om man gör något liknande med handen. Medvetandegör det.

Tänk istället att en del av självet utforskar en annan del av självet. 

Ta i foten som du berör dina ögon eller ett nyfött barn. Ta i fötterna varje dag eller låt den ena foten beröra den andra som du hälsar på en medmänniska. Var noga med alla dina tår, de är inte blindtarmar utan varje tå  påverkar framförallt din balans och andning men så mycket mer.

Glöm inte att se förändring över tid. Ju oftare, ju skickligare. Use it or lose it är regeln.

Lektioner som differentierar hand och fot kan ge en effekt av stor trötthet och även dess motsats, att du känner dig mer allert och med en ökad vitalitet.

Känner du dig trött och somnar. Sov!

Animerad anatomi

Lista 5 Foten

Lista 7 Fötter


En dinosauriefot från Skåne
Om händer med feldenkrais ögon 

Vad mänskliga händer kan göra
Gripa öppna gripa öppna...

För många elever är det oklart att dra ihop fotsulan med böjda tår samtidigt som fotleden böjs uppåt
I filmen om näsapan framgår det tydligt att foten är en griporgan. Flera ATM uppmanar utövaren att böja upp foten utan att sträcka på tårna. Detta är en ovana från en ineffektiv gång. Att hen lyfter framfoten genom att sträcka på alla tårna.Det ersätter ofta en normal böjning i höft och länd och mycket mer...
Ingen större skillnad mellan hand och fot hos näsapan.

Hela stenboken klättrar men klövarna griper tag om stenarna