ATM val utifrån händer och fötter
Händer och fötter finns i periferin, distalt, i kontakt med omgivningen
Fatta dina händer - Stilla dig
Denna ATM har gammalt ursprung, den judiska Talmud. Att fatta tummarna i kors innebar enhet, en som Gud och inte splittring (oro) i två. Här tumme & pek.
Gör den till din!
Lektioner med händer och fötter i förgrunden
Allmänt
I den mänskliga hjärnan är representationen av händerna stor, ja nästan enorm om vi tar bilden bokstavligt. Aristoteles säger att vi begriper med handen. Hantverk lugnar ner, den oroliga handen är plockig.
Lektioner med rörelser i fingrar och hand berör en stor del av människan. På hebreiska är ordet för hand, jad, detsamma som ett av orden för minne. Ordet för minnesmärke är jad.
Ett barn övar oupphörligen, i flera år, innan de utvecklat finmotorik och skicklighet med handen och fingrarna Handen är nära kopplad till blicken och seendet. Vi vet att bland andra musiker som spelat sitt instrument från späd ålder har en annan hjärnbild då kopplingarna mellan och till fingrarna, särskilt ringfingret är fler än hos den genomsnittliga människan.
Händer
Hand och fot är i kontakt med omgivningen
Att foten är liten i representationen i homunculos betyder inte att den är oviktig, tvärtom. Den är inte lika finmotorisk även om reflex systemen i foten avgör vår upprätta hållning. Dålig fotfunktion är källan till mycket elände.
Människor som föds utan händer blir ofta händiga i foten. Neuroplasticiteten möjliggör att det går att ersätta en förlorad eller saknad funktion med nya kopplingar. Jämför vi foten med en primats fötter ser vi vår potential.
Den motoriska hununculos
En representation av en karta över hjärnområden som är tillägnade motoriken.
Det finns en motsvarande karta representerade sensoriken (känseln).
Tre fyra månaders ålder
Förslag på lektioner där jag valt händer i temat
nr | ID | Tema |
---|---|---|
2 | 131003 | utforskande av stöd med handen mot golvet |
56 | 141120 | AY#124 dominanta handen |
62 | 150215 | handlek i ryggläge |
63 | 150211 | AY#125 sträckta fingrar |
89 | 160128 | inflätade fingrar |
139 | 171012 | AY#124 dominanta handen 2 OBS datum! |
179 | 190321 | dämpning av överaktivitet i nervsystemet |
180 | 190328 | fyrtaktsandning med fingerlek |
187 | 190822 | handen som en bjällra i håret |
188 | 190829 | fortsättning handen som en bjällra (vänster) |
' | ' | ' |
201 | 200213 | AY #347 längd och knuten näve |
235 | 200626 | fatta dina händer |
205 | 200626 | Esalen #22 Raglanärmar |
236 | 210203 | handens räckvidd A [237 B] |
250 | 210325 | skuldran som mortel |
251 | 210401 | vridning i skuldran med stöd av handflatan |
367 | 221207 | Rotera knytnävar |
369 | 221214 | Svängande armar |
Förslag på lektioner ATM där fötter adresseras särskilt
nr | ID | Tema |
---|---|---|
12 | 131127 | isolering av fotens rörelse |
15 | 131212 | sensibla fötter är hjärnans utlöpare |
19 | 140116 | AY #380 trampdynor & svängning |
20 | 140123 | AY #381 högra & vänstra trampdynorna |
21 | 140130 | AY #382 fortsätt trampdynorna |
22 | 140206 | AY #383 trampdynor m böjt knä |
23 | 140201 | trampdynor & svängningar - dubbel lektion! |
55 | 141111 | att nå hälen |
64 | 150219 | tår |
77 | 150820 | fotens förmåga mot golvet |
Förslag på lektioner ATM där fötter adresseras särskilt
nr | ID | Tema |
---|---|---|
98 | 160519 | stöd via fotsulan & handflatan |
100 | 160818 | klockhand & fot |
101 | 160825 | böj & sträck i hand & fotled |
102 | 160901 | långa blompinnar mellan tårna |
103 | 160908 | vänster lilltå |
116 | 170202 | tår under fotsulan Fot håller hand, hand håller fot - se video |
165 | 181018 | kulleden i foten |
181 | 190404 | fot m stöd för underbenet på stol |
182 | 190411 | AY #421 tår och fotsteg |
184 | 190523 | fötter mot väggen |
189 | 190905 | böja o sträcka händer och fötter |
Förslag på lektioner ATM där fötter adresseras särskilt utom 215!
nr | ID | Tema |
---|---|---|
210 | 200824 | min vänstra fot |
212 | 200910 | AY # 445 rygg & nacke [213 variation] |
214 | 200924 | följsamma fotsulor |
215 | 201001 | höger hand och vänster fot |
221 | 201111 | rotation i knät A (fotens andra ända) |
279 | 210901 | AY #304 foten och dess rörelser i rummet A [280 B ] |
303 | 211215 | tår och trampande A [304 B ] |
322 | 220316 | Vaja som träden variation på övning 1 A [323 B] |
334 | 220504 | stortån är stor |
335 | 220511 | Rörelser i fotleden är 3 D [336 B] |
' | ' | ' |
382 | 230301 | fötternas kanter AY# 433 |
383 | 230308 | Sensibla fötter |
384 | 230309 | Fötterna sittande på stol |
404 | 240227 | Lätta fötter målar |
Tar du i foten som det är ett ting händer inte detta.
Foten är du
I feldenkrais uppmanar vi till en särskild varsamhet gällande foten och särskilt när du tar i foten med handen eftersom du tar på din hjärna. Foten bär upp din tyngd men det lättaste beröring är information och kan ge stora effekter.
Ibland är det lättare att differentiera rörelser med fot och tår om man gör något liknande med handen. Medvetandegör det.
Tänk istället att en del av självet utforskar en annan del av självet.
Ta i foten som du berör dina ögon eller ett nyfött barn. Ta i fötterna varje dag eller låt den ena foten beröra den andra som du hälsar på en medmänniska. Var noga med alla dina tår, de är inte blindtarmar utan varje tå påverkar framförallt din balans och andning men så mycket mer.
Glöm inte att se förändring över tid. Ju oftare, ju skickligare. Use it or lose it är regeln.
Lektioner som differentierar hand och fot kan ge en effekt av stor trötthet och även dess motsats, att du känner dig mer allert och med en ökad vitalitet.
Känner du dig trött och somnar. Sov!
Animerad anatomi
Lista 5 Foten
Lista 7 Fötter
Vad mänskliga händer kan göra
Gripa öppna gripa öppna...
För många elever är det oklart att dra ihop fotsulan med böjda tår samtidigt som fotleden böjs uppåt
I filmen om näsapan framgår det tydligt att foten är en griporgan. Flera ATM uppmanar utövaren att böja upp foten utan att sträcka på tårna. Detta är en ovana från en ineffektiv gång. Att hen lyfter framfoten genom att sträcka på alla tårna.Det ersätter ofta en normal böjning i höft och länd och mycket mer...
Ingen större skillnad mellan hand och fot hos näsapan.